همشهری‌آنلاین: مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی سفر دکتر سعید جلیلی به‌ بروکسل را موفقیت آمیز خواند

مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی گفت: سفر دکتر سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به‌بروکسل (پایتخت بلژیک) مقر پارلمان ‌اتحادیه اروپا از ابعاد مختلفی حایز اهمیت و موفقیت آمیز بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری‌اسلامی‌ایران اوایل بامداد جمعه 5 بهمن به تهران بازگشت.

"احمد خادم‌المله" روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا افزود: هدف اصلی سفر جلیلی به بروکسل، سخنرانی برای نمایندگان پارلمان اروپا در پایتخت بلژیک‌بود اما در سه تجمع مهم‌دیگر اروپا حضور یافت و با چهار شخصیت متنفذ و برجسته اروپایی درباره مسایل بین‌المللی، منطقه‌ای و ایران گفت وگو کرد.

پارلمان اروپا که از جمله نهادهای اصلی اتحادیه اروپایی است از ‪۸۷۵‬ نماینده ‪ ۲۷‬کشور عضو این اتحادیه تشکیل شده است.

مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی گفت:جلیلی علاوه بر سخنرانی و پاسخ به‌سوالات ‪ ۱۵۰‬تن از نمایندگان پارلمان اروپا در موسسه مطالعات بلژیک موسوم به "آگمونت" هم حضور یافت و برای جمعی از اساتید،دانشجویان و اعضای موسسه مطالعاتی بلژیک،اروپا و دیپلمات‌های مقیم سخنرانی کرد و به‌سوالات و ابهامات آنها درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

خادم المله مصاحبه با خبرنگاران غربی را از جمله‌دیگر برنامه‌های جلیلی در بروکسل خواند و افزود : وی علاوه بر این با چهار شخصیت اروپایی از جمله "خاویر سولانا" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در محل اقامت سفیر جمهوری اسلامی ایران به مدت ‪ ۱/۵‬ساعت ملاقات داشت که طرفین بر باز نگهداشتن کانال های ارتباطی تاکید کردند. [گفت‌وگوی جلیلی و سولانا در بروکسل]

وی دیدار و مذاکره با خانم "بنیتا فررو والدنر" وزیر روابط خارجی اتحادیه‌اروپا، خانم "آنجلیکا بر" رییس هیات پارلمانی اروپا در امور ایران و "کارل دوگوخت" وزیر امور خارجه بلژیک را از جمله این دیدارها ذکر کرد.

مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی گفت: جلیلی در این دیدارها درباره چگونگی همکاری ایران بااروپا پیشنهاد جدیدی را در قالب "پارادایم همکاری مشترک" با ‪ ۴‬مولفه کاملا روشن مطرح کرد که عبارت بودند از همکاری در زمینه تقویت دمکراسی و تامین امنیت در منطقه ، مبارزه با تهدیدات مشترک و تامین انرژی و مبادلات اقتصادی بین ایران و اروپا که مورد توجه شخصیت‌های اروپایی قرار گرفت.

خادم المله افزود : دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با مقام‌های اروپا تاکید کرد که‌ایران اراده جدی برای پیشبرد مناسبات خود بااروپا دارد و طرفین به خاطر برخورداری از منافع و تهدیدات مشترک باید با تعامل مثبت، رویکرد توسعه همکاری‌ها را دنبال کنند.

وی افزود: در زمینه هسته‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی علاوه بر تاکید بر پایبندی ایران به مقررات بین‌المللی و استیفای حقوق ملت ایران ، مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی گفت : ایران همکاری بسیار خوبی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای داشته و دارد و با شفاف‌سازی برخی موارد به خصوص موضوع سانتریفیوژهای پی ‪ ۱‬و پی ‪ ۲‬و اقداماتی که ماه‌های آینده انجام خواهد داد،بی‌پایه بودن مبنای اتهامات علیه‌ایران روشن می‌شود و دیگر محملی برای باقی ماندن پرونده فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در شورای امنیت باقی نخواهد ماند و موضوع باید به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد.

خادم المله افزود: جلیلی در سفر به اروپا برای مخاطبان خود تشریح کرد که‌گزارش ماه‌نوامبر محمد البرادعی، گزارش دستگاه‌های‌اطلاعات ملی آمریکا (‪(NIE‬ مبنی بر صلح‌آمیز بودن برنامه‌هسته‌ای ایران که از سال ‪ ۲۰۰۳‬میلادی از برنامه هسته‌ای ایران به خوبی آگاهی داشته‌اندو اشاره به این که ایران دنبال تولید سلاح‌هسته‌ای نیست وهمکاری روسیه باایران‌در ارسال سوخت هسته‌ای‌نیروگاه بوشهر، همه اسناد گویایی است که‌نشان می‌دهد فعالیت هسته‌ای‌ایران کاملا صلح‌آمیز است.

وی گفت: جلیلی در دیدارهای خود تاکید کرده‌است که همه‌فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحت نظارت آژانس انجام می‌شود و این واقعیت باید برای همه روشن باشد که ایران در برنامه هسته‌ای خود یک استثناء نیست و از برخوردهای تبعیض‌آمیز با فعالیت‌های هسته‌ای ایران باید پرهیز شود.

خادم المله گفت: بحث درباره ایجاد امنیت و ثبات در منطقه از جمله در افغانستان و عراق از دیگر موضوعات مورد بحث دبیر شورای عالی امنیت ملی با مقام‌های اتحادیه اروپا بود که وی راه‌حل اصولی تامین ثبات در افغانستان را توجه به توسعه اجتماعی‌واقتصادی به جای حضور نظامی ناتو در این‌کشور دانست.

مدیر رسانه‌ای شورای عالی امنیت ملی گفت: در مجموع سفر جلیلی به اروپا سفری موفقیت آمیز بود و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های همگانی اروپا داشت و مقام‌هاو مردم اروپا با مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف آشنا شدند.

کد خبر 42577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز